Thursday, March 29, 2007

Glad pojke jobbar på kontor

Igår var jag på jobbet. Det nya jobbet. Kollegerna verkar skitmysiga. Träffade tre tjejer, Katta, Helene och Jessica, som alla ska med till Moskva. En kille hette Andreas och var också snäll och go. Inte träffat någon ond person ännu. Känns bra såklart.

Min första uppgift blev att fixa ett pass, eftersom jag slarvat bort mitt gamla. Nämnde jag förresten att jag fått jobbet på grund av mitt goda ordningssinne? Hm. Men det är faktiskt ett undantag. Jag är verkligen inte snubben som slarvar bort något så viktigt som ett pass. Förresten är det nog bara bra med ett nytt, kan tänka mig att ryska gränspolisen inte skulle gilla passfotot med en halvmeterlång hårman.

Så jag åkte till Solna och ansökte om nytt pass. Döm om min förvåning när jag faktiskt blev bra på fotot! Jag vet typ ingen som har ett snyggt passfoto. Alla ser ut som parodier på sig själva. Mitt förra pass var som en varningsskylt för mig själv. Men nu var jag uppfylld av min "jag är cool, jag ska jobba med hockey-vm"-känsla, och den lyste igenom.

Kom tillbaka till kontoret strax före två. Då hade jag även hunnit äta ett par varmkorvar på ett soldränkt torg, snicksnacka lite med kollegerna i bokhandeln (den ligger också i Solna) och ta foton till mitt visum i en fotoautomat. När jag kom tillbaka till kontoret fick jag en ny arbetsuppgift. Jag skulle sortera in papper i plastfickor och sätta in dem i en pärm. Det var inte så svårt, men man var tvungen att vara noggrann. Det är jag. Jag hittade några felaktigheter bland papperen, vilket uppskattades. Jobbet tog typ tre timmar och var väl i sig egentligen skittråkigt, men jag var superkoncentrerad och mån om att göra det snabbt och perfekt, så det blev kul. Johanna (hon som blivit lite av en "fadder" för mig i början) sa att jag var en pärla när jag levererade det färdiga resultatet.

Sen fick jag gå hem, efter att ha skrivit på kontraktet för vm-jobbet. Jag funderade lite på hur (och om?) de hade tänkt betala mig för det jobb jag gör i Sverige innan vi drar, men som om hon läst mina tankar trollade Johanna fram en timrapport och skrev upp att jag jobbat 11-17. Det tyckte jag var väldigt generöst. Jag jobbade väl egentligen typ två och en halv timme. Timlön är inte förhandlad om än, men det blir nog okej. Dagsersättningen i Ryssland var också okej. De står ju dessutom för resa, hotell, frukost och lunch varje dag så man lever nog rätt billigt.

Hi hi hi hi hi.



8 Comments:

At 4:25 PM , Blogger Jonathan said...

Kul att det går bra :P

 
At 5:41 PM , Blogger annen said...

Fan vad soft! Jag blir avis! :)

 
At 6:48 PM , Blogger blaskagg said...

Vilket läskigt jäkla fniss i slutet. Jag blir perplex. Vad tusan betyder det? Det låter som om du smider planer. Jag ska kalla dig smeden from now on.

 
At 5:19 PM , Blogger Ida said...

Du är så duktig! Hade ingen aning om att du var en sån ordningsmänniska. Men jag har ju aldrig sett dig sortera papper i en pärm å andra sidan.

 
At 11:16 AM , Anonymous Anonymous said...

Grattis tobbe! blir så glad för din skull! du om ngn förtjänar ett riktigt journalistiskt jobb :) wiiii ses i kväll! puss
/Malin

 
At 11:35 PM , Blogger Sanna ... said...

you go, boy!

 
At 11:57 PM , Blogger Sanna ... said...

Hej. Nu vill jag ha en ny blogg från dig. Och en spikad pokerkväll. Och så vill jag att du snabbt som fan läser min senaste blogg och säger om jag är way over the top-personlig i den.
Mycket man vill i natten, kram

 
At 8:34 AM , Blogger blaskagg said...

Nu vet jag varifrån du fått det där med att ananasen höjer på ena ögonbrynet: Stieg Larssons Armanskij.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home