Saturday, March 03, 2007

Tant

För några dagar sedan stod jag i informationsdisken. En tant kom fram. Visade mig en lapp. Det var hennes son som hade skrivit ner en bok han önskade sig. Jag fick ingen träff när jag sökte på den. Sökte i flera databaser. Gnetade på. Började googla. Började följa diverse forumdiskussioner om litteratur. Tiden gick. Tanten väntade. Till slut lyckades jag lista ut att det som stod på lappen inte var en boktitel, utan namnet på en tetralogi. Då gällde det att lista ut vilka böcker som ingick i den, och i vilken ordning de kom. Det tog också lite tid. Till slut hade jag ett svar att ge henne. Då hade jag kämpat i nästan en kvart. Tanten var så tacksam och sa att jag var en så vänlig och hjälpsam ung man. Ja, hon skulle baka en kaka till mig sa hon. Tackade igen och gick därifrån.

Dagen därpå var jag hemma, ledig. Byggde lego. Eller nej just det, det var arton år sen, jag satt och läste Snabba Cash av Jens Lapidus. Så var det. Min mobil ringde. Det var min syster, som ringde från jobbet. Hon har börjat jobba där hon också. Hon sa att en tant varit inne och frågat efter mig. När tanten förstod att jag inte var där lämnade hon kakan till min syster. En stor, saftig, hembakt toscakaka. På ett fint, målat keramikfat som hon ämnade komma tillbaka dagen därpå och hämta upp.



10 Comments:

At 10:27 PM , Blogger Jonathan said...

Fan vad jag älskar din blogg. Klar favorit :)

 
At 12:17 AM , Blogger Unknown said...

Förra bloggen. Polarkaka. Eller har jag fel?

 
At 12:52 AM , Blogger blaskagg said...

Toscakaka. Fem sekunder innan jag läste det här sa regissören till Farväl till Falkenberg att han var nöjd med att den bortklippta scenen inne på Ica slutade vid en toscakaka. Jag kan läsa blogg och titta på extramaterial samtidigt.

 
At 12:18 PM , Blogger annen said...

Vad gulligt :D

 
At 3:07 PM , Anonymous Anonymous said...

Haha fan vad gulligt! Det år såna människor som ger en hopp om mänskligheten :)

 
At 1:43 PM , Blogger AmöbaBoy said...

Bromma_Herman: Nu älskar jag dig! Tack!

Aron: Lite svårt att se, tycker jag. Bilden är lite liten. Men Blåskägg lät jävligt säker när han sa riskakor, jag vet inte. Jag trodde som du.

Blåskägg: Toscakaka är, förutom att det är ett jävligt mysigt ord, gott.

 
At 2:17 PM , Blogger annen said...

Jag kan rätta Aron, det var riskaka. Det var ju jag själv som hade gjort iordning de så jag om nån borde ju veta! :)

 
At 4:16 PM , Blogger AmöbaBoy said...

Annen: Okej, någon slags auktoritet har du i den här frågan, det får jag ge dig. Det som lurade mig var att de låg vid micron, trodde du skulle tina fryst polarkaka.

 
At 11:21 AM , Blogger annen said...

Anledningen till varför jag lade de vid micron var för att få med en klocka på bilden så folk skulle se vilken tid jag åt frukost ;)

 
At 12:06 PM , Blogger AmöbaBoy said...

Men då får du ju för FAN skriva att "Bilden är arrangerad"! Har du inte läst de etiska reglerna för journalistik? ;)

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home