Tuesday, February 20, 2007

"Tunnorna lever upp till bästa specifikationer..."

Ganska ofta känner man sig ganska liten. Ta till exempel det här med jobb. Mitt jobb är att stå och peta på en kassaapparat och se till att folk får tag i senaste Guillou. Fredrik Reinfeldts jobb är att ha något slags övergripande ansvar för att landet funkar okej. Där kan man få lite mindervärdeskomplex. Men det här handlar inte om Fredrik Reinfeldt. Jag kommer aldrig att nämna Fredrik Reinfeldt mer än i förbifarten i min blogg. Jag tycker att det är tråkigt både att prata och skriva om Fredrik Reinfeldt.


Igår kväll var det ishockey i Globen. Djurgården tog emot Mora i en viktig match. För att kunna spela ishockey behövs en massa is, och nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Det är nämligen så här: Igår kväll var det ishockey i Globen. I kväll är det friidrottsgala i Globen. Tänk dig själv, Blåskägg, Annen, Sanna, Jake och allt vad ni heter: Någon kommer fram till dig, trär på dig ett par arbetshandskar, knuffar in dig i Globen via personalingången och säger ”Gör om hockeyrinken till friidrottsarena, du har arton timmar på dig. I morgon blir det friidrott och nåde dig om Sanna Kallur halkar och slår sig då”.


Det är vad jag kallar ett riktigt jobb. Hur börjar man? Jag tänkte lite på det när jag låg och snoozade imorse, och det bästa jag kom på var någon slags stor eldkastare/hårtork och en massa hinkar att samla upp allt smältvatten i. Och då har vi ändå inte talat om hur man får in löparbanorna, längdhoppsgropen och såna goa grejer. Nu säger du ”men det är ju inte en enda person som fixar, de hjälps ju åt ju, du, du, du, du är dum när du säger så”.


Då börjar jag prata om något annat, nämligen Toys ”R” Us julkatalog för 2006 och lögnerna som står i den. I Sverige har vi regler för reklambudskap, och även om de överträds ganska ofta har man ändå vant sig vid att det finns en gräns för hur mycket osanning som släpps igenom.


Så hittade jag Toys ”R” Us katalog bland en massa skräp i en garderob. På omslaget syns en robothund med en pratbubbla; ”Var är min boll?”. Ja du, hunden, var är den? Spelar det någon roll? En bättre text hade varit ”Var är mitt samvete?".



Nu slår vi upp katalogen på sidan 16 (varför känns det som att ni är mina elever helt plötsligt?).




Beskrivningen av gitarrsetet och framför allt trumsetet är det smutsigaste jag någonsin läst i en svensk trycksak.







6 Comments:

At 7:52 PM , Anonymous Anonymous said...

Hahaha leksaksaffärer har aldrig tilltatlat mig särskilt öht. Där e alltid fullt av massa vidriga ungar..

 
At 10:08 PM , Blogger annen said...

Har en utmaningslista till dig på min blogg! :)

 
At 10:33 PM , Blogger blaskagg said...

Min gissning: De rullar ut en metertjock kvalstermatta över isen. Den ligger kall och ensam och övergiven under Holms fjäderfötter. Fan ta Holm.

 
At 10:37 PM , Blogger AmöbaBoy said...

Blåskägg: Det är nog så. Jag kom på det ungefär samtidigt som jag tryckte på Publish, men det blev en lite rolig text så jag tänkte att det får stå.

 
At 10:57 AM , Anonymous Anonymous said...

Ja dom har en matta som dom drar över isen. faktum är, att när dom har konserter, så kan man om man är noggrann hitta glipor i mattan där man får se några milimeter is. ibland lyckas jag hitta en sådan glipa och blir helt varm inombords. så det kan jag rekomendera om man av någon anledning masat sig iväg på en tråkig konsert, t.e.x när jag var på "artister mot nazister" vars enda behållning var att man fick en skymt av landsfadern Göran.

Amöbaboy: vore kul att ses snart! grattis till segern i den medicinära testfrågan. jag hoppas verkligen att du förvaltar pengarna väl och inte kastar bort dem på skräk. dvs jag hoppas att du inhandlar ett wii som jag får komma och spela på.

 
At 12:06 PM , Anonymous Anonymous said...

Nejnejnej! Blåskägg Amöbaboy och Olsson har fel allihop. Min mamma har sagt flera gånger när jag frågat om hur de gör me isen, "det är med guds hjälp" Det är inte nån jävla matta, uten det är en man som gör allt. Arbetarna går hem på kvällen och när de kommer tillbaka på morgonen står allt klart, med löparbanor, sandgroppar och höjdhoppsställningar. Så e det med det... Inga konstigheter, och våga inte säga nåt annat, det e samma sak som att säga att min mamma e en lögnare. Gud vara med er, puss

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home