Wednesday, March 07, 2007

Tack

Man har haft sån jävla tur. Inget som händer i mitt liv borde egentligen kunna rubba den uppfattningen. Hur mycket åt helvete det än går hädanefter har jag ändå haft så mycket flyt att hälften kunde vara nog. Och då snackar jag inte bara om mig utan förmodligen också om dig. Och det faktum att vi fötts in i trygghet. Man har hört det många gånger men det är inte ofta man verkligen tänker på det aktivt. För några veckor sen, efter att på kort tid ha åkt på några jävligt jobbiga förlusthänder i nätpokern, började jag tänka. Jag var tiltad, sur och uppriktigt ledsen över att ha torskat typ sjuhundra spänn (vilket ändå var vinstpengar från tidigare kvällar). Jag omvandlade faktiskt tankarna till ord och pratade högt med mig själv. Låg på rygg i sängen och blundade.

"Skärp dig. Du har inte sett din pappa bli ihjälskjuten av en krypskytt. Du har inte sett din mamma bli våldtagen och slaktad av gerillasoldater. Du har inte sett din lillasyster dö av uttorkning. Du bor i en fin lägenhet, har ett jobb som ställer mat på bordet och jävligt fina vänner som du tycker om och som tycker om dig. Du är aldrig rädd när du går utanför dörren. Du har förlorat sjuhundra kronor
av andras pengar. Så sluta gnäll nu, din jävla tönt."

Ungefär så sa jag. Och oj vad det funkade. Jag kunde ju förstås blivit förtvivlad och uppgiven över hur världen ser ut, men i stället somnade jag, lugn som ett barn, med ett leende på läpparna.

Det kan låta egoistiskt, men om man ändå nu råkar ha haft sån tur kanske man ska uppskatta det ibland också. Så att nån är glad.




7 Comments:

At 12:28 AM , Blogger Sanna ... said...

Jag vet, så jävla osannorlikt att man skulle födas med det så bra förspänt. Men det är lika jävla lätt att sabba det försprånget med taskig hjärnverksamhet :)
Sanna

 
At 8:35 AM , Blogger blaskagg said...

Och tänk nu, Amöban. Hur många människor bor det i världen? Hur många har det så bra som du och jag?

Vad.
är.
oddsen?

 
At 11:50 AM , Blogger *SaKi* said...

Jag är ledsen för det här men...jag utmanar dig! Kolla in på mitt kryp-in såå får de se mer:)

 
At 7:33 PM , Blogger annen said...

Fler borde tänka sådär! Och vara tacksamma. Vi är så otroligt otacksamma. Tanken slår mig väldigt ofta men inte konstant, dessvärre. Jag kanske hade varit en bättre människa om det skulle vara så att jag hela tiden gick runt och var tacksam och inte gnällde så förbannat?

 
At 10:36 PM , Anonymous Anonymous said...

Det tragiska är att Scarlett säkert hade varit lika het i dom brillorna ändå. Means vi vanliga dödliga ser ut som "hej kom o hjälp mig att döööö"

 
At 5:10 PM , Anonymous Anonymous said...

N'den har jag inte sett.. Är den att rekommendera??

 
At 11:56 AM , Blogger Ida said...

Tob, så himla bra. Så himla sant. Sprid ordet.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home