Friday, March 16, 2007

Godnattsaga

Dörrklockan ringde. Jag öppnade. Där utanför stod en ananas. Fullt påklädd. Inte fullvuxen, men inte heller särskilt ung.

Den tittade allvarligt på mig.

– Nu ska vi ha roligt, sa den. Ta på dig jackan.

Jag tittade lika allvarligt tillbaka.

– Nej, svarade jag. Nej. Jag är inte överens.

– Ta på dig jackan, sa ananasen, lite skarpare den här gången.

Under vad som kändes som en evighet stirrade vi in i varandras ögon. Till sist tog jag på mig jackan och följde med. En bil väntade med motorn igång. Vi satte oss i baksätet. Ordnade varsin drink. Jag rörde ihop en black russian, ananasen tog en dagens. Trots att chauffören körde ganska mycket för fort trängde nästan inget ljud in i bilen.

– Kan vi sätta på lite musik?, frågade jag i ett försök att bryta dödstystnaden.

– Nej då, sa ananasen och chauffören i munnen på varandra. Här är det du som ska sjunga. Vi väntar.

– Jag?

– Ja, det är väl du som är du? Ananasen höjde ett ögonbryn.

– Ja, jo.

Plötsligt saktade chauffören in. En blå vägskylt utanför fönstret: ”Kungens kurva”.

– Är det hit vi ska, frågade jag, lite besviken.

– Nej nej, jag ska bara plocka upp ett soffbord, sen ska vi vidare, försäkrade den lille frukten.

– Då sitter jag kvar i bilen, sa jag. Det lät lite tjurigare än vad jag hade tänkt.

Baseballträt träffade mig rakt över örat med ett nästan melodiskt ljud. Chauffören var för snabb. Det piper i huvudet. Allt blir svart.


När jag vaknar ligger jag på något hårt. Jag kan knappt röra mig. Jag är begravd upp till hakan i ett hav av plastbollar i kulörta färger. Jag skymtar ett ”E” och ett ”A” på en vägg. Bollarna ser lätta ut, men de väger säkert ett halvt kilo styck. Något är fel. Jag hör ananasens släpiga röst i högtalarsystemet.

”Viktigt meddelande till alla våra kunder. Bollhavet är för tillfället ur funktion och får under inga omständigheter nyttjas. Tack för visad förståelse.”

Rösten igen, nu viskande:

– Jag har fyllt bollarna med lampolja. Every. Single. One.

Jag ser den kastade tändstickan falla, falla som ett bloss…



10 Comments:

At 6:20 PM , Anonymous Anonymous said...

Hahaha hur mår du egentligen killen? ;) Skumma drömmar.. Mina brukar bara va perversa *s*

 
At 7:26 PM , Blogger annen said...

Haha! Usch! Läser med skräckblandad förtjusning! :D

 
At 1:47 AM , Anonymous Anonymous said...

Alltså, jag skulle kunna skylla på hostmedicinen, men jag blev kär i dig när du skrev den lilla sagan, den kändes trygg :)
O så är jag ju faktiskt ensam på en fredag./sosanonnona

 
At 9:08 PM , Blogger Jonathan said...

Is that all you got? Seriöst, jag har haft mycket mer störda drömmar än det där..

 
At 2:43 PM , Blogger blaskagg said...

"– Ja, det är väl du som är du? Ananasen höjde ett ögonbryn."

Jag förstår precis. Ser det så klart framför mig, precis som när John Ajvide Lindqvist skriver.

 
At 9:19 PM , Blogger AmöbaBoy said...

"Is that all you got?" Några av er verkar ha blandat ihop begreppen. Det här är inte en dröm, det är en vanlig saga jag skrev häromdagen.

Om vi ska prata om störda drömmar kan vi väl ta en från förra veckan. Jag satt och dinglade med benen på ett av rotorbladen på en helikopter. Helikoptern stod parkerad på en åker. Jag hade ett metspö och fiskade, och fick upp kålhuvud efter kålhuvud ur jorden. Jag mådde toppen! Så plötsligt fick jag ett människohuvud med dreads på kroken i stället. Jag blev äcklad först, sen tänkte jag "huvud som huvud" och la det i säcken.

 
At 7:55 PM , Blogger blaskagg said...

Huvud som huvud, haha

 
At 11:05 PM , Blogger Ida said...

Waa..

 
At 3:47 AM , Anonymous Anonymous said...

hahahahhhha, lite läskigt men skitkul! Men du.. varför just ananas? Jag som letade efter en gullig godnattsaga, nu får jag hitta på en egen.. Ifs älskar jag ananas.. och jordgubbar. Ska skriva om jordgubbar! =)

 
At 2:19 AM , Anonymous Anonymous said...

lart mycket

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home