Sunday, November 12, 2006

Rubrikmedley

Jag tror att du som bloggar känner igen dig i det här:

Du har skrivit ett bra inlägg. Ett riktigt bra till och med. Ska precis till att trycka dit publish-knappen. Då slår det dig: du har ingen rubrik. Man är tömd och klar och inte alls sugen på att hitta på nåt lustigt som garanterat bara kommer att göra inlägget sämre, leda in läsarna fel i texten och så vidare. Så känner jag i alla fall. Jag är ingen rubriksättare. Visst får man till det ibland men oftast är det som att dekorera bröllopstårtan med lite kattbajs innan man serverar. Nu ska jag nagelfara mig själv (slå upp det om du behöver, fisk-Jakob) och betygsätta och kommentera ett urval av de rubriker jag prytt/besudlat mina alster med.



AmöbaBoy? Så kan man väl inte heta?

Den här måste ju egentligen uttalas på grodbred skånska med fem "e" i "heta". Annars är den inget kul. Det var min första rubrik och den presenterar ju mig på något konstigt sätt i alla fall. Betyg 2 av 6.


Teori och praktik

Men Tobbe. Den här är ju så tråkig så klockorna stannar. Du är precis i början av din bloggkarriär och har nästan inte en enda läsare. Ändå gör du ditt yttersta för att i rubrikform mörda intresset hos de enstaka du har. Moget. Betyg 0 av 6.


Mitt liv enligt Kellogg's

Så ja! Den här skulle jag läsa om jag var en av mina läsare. Vad vet Kellogg's om mig? Är de nåt slags semi-Säpo som dräller runt i min trädgård med värmekikare och djungelkniv? Jag vill veta! Betyg 5 av 6.


Finns det några snälla barn... alls?

Den här är rätt bra. Den förstör i alla fal inte texten som för en gångs skull är lite seriös och vill säga något. Oftast vill jag bara skriva kul ord i en kul ordning så att du ska ha kul. Och jag. Betyg 3 av 6.


Besynnerligt beteende i bokhandeln

Den här är rätt bra den med. Den indikerar att här kommer en "riktig" blogg, en blogg som kretsar kring en specifik händelse, företeelse eller ett fenomen. Inte nån slags splittrad självterapeutisk dagbok att genomlida på rutin. Betyg 3 av 6 (med mersmak).


Genom deadline och hällande regn

Den här är en variant på en Winnerbäck-fras från låten "Till det sista havet". Det är en rubrik som verkligen inte kan klassas som dålig, men som förmodligen inte gjorde någons dag det minsta bättre heller. Betyg ointressant.


Fläskkotletter och zombieslakt

Men Tobbe. Jobbar du på KP eller? De här "och"-rubrikerna är nästan lika tröttsamma som Aftonbladet och Expressen med sina "Glöm..."-ingresser (Exempel: Glöm allsvenskan. Nu börjar nya säsongen av FCZ, och programmet är hetare än någonsin...). Receptet är så otroligt pinsamt enkelt också: Ta två ord som garanterat inte hör ihop. Sätt ett "och" emellan. Poff! Du har en nyfiken och intresserad läsare... eller inte. Betyg 0 av 6.


Plus minus noll i en etta

Den här är nästan den jag är mest nöjd med på hela listan. Satt och hade rubrikkramp och kom plötsligt på den matematiska ordvitsen. Tror att jag är rätt ensam om att gilla den dock. Betyg 6 av 6.


Källarstädning och Duplo

Men för faan... Skärpning. Ett plus för att Duplo är ett kul ord. Betyg 1 av 6.


Lars Winnerbäck är min napp

Ja, ja, ja! Den är bra. Den är mycket bra. Jag blir sugen på att kasta mig in i texten. Ganska bra text också om jag får säga det själv. Och vem ska hindra mig? Betyg 5,5 av 6.


Jobbet var inte festligt, och festen var inte jobbig

Ordvits. Det bor nog ta mig fan en liten sillstrypare i mig! 2 av 6.


Dagsrapport och en hemlighet

Lite torr, men förbättras mot slutet. Minus för att hemligheten är en mesig hemlighet och inget vidare vågat avslöjande. 2 av 6. Nej, 1 av 6.


En dag med två ansikten

Sahara ringde. De vill ha tillbaka sin sand. Fan vilken torris. Betyg 1 av 6.


Varm soppa, hög musik och kvinnohat

Ja, så knasigt. Varm soppa och kvinnohat. Det går väl inte ihop? Åh, nu måste jag läsa hela Tobbes text jättenoga för att få svar på alla mina nyss uppkomna frågor! Betyg 1 av 6.


Drömmarna blir konstigare...

Jag gillar att jag satte tre punkter efter den här. Det får dig förhoppningsvis att se mitt ansikte framför dig, lite hopsnörpt och fundersamt typ. Betyg 2 av 6.


Trött på traditionell kondomanvändning?

Wow. Nu snackar vi. Jag skulle inte kunna låta bli att läsa den här texten om så en blond jätte höll fast mig jättehårt och sa att jag absolut inte fick läsa den. Blir mycket nyfiken på vad denna ska innehålla. Kanske får man lite naket? Betyg sex av 6.


Utslängd. Och utslängd igen.

Hm, att bli utslängd innebär en konflikt av något slag. Och att bli det två gånger innebär två konflikter. Jag borde skriva mer om konflikter. Det vill man ju läsa. Två människor som vill helt olika saker är väl det vackraste vi har här i världen? Betyg 5 av 6.


Kan jag bara få slappna av?

Jaha, nu blir det lite självterapi igen. Det som är bra med den här är väl att den åtminstone redovisar vad det handlar om. Försöker inte lura in någon att läsa om att jag stressar upp mig över skitsaker. Den här får inget betyg.


Ang. Dilba och Idol-Agnes

Jag gillar att den här känns lite som "Angående piptobak".


Varför bloggar jag? Jag borde äta.

Ja, varför bloggar jag? Åsnedum rubrik som inte får någon lässugen.


Godmorgon

Den här är bättre än vad jag tror. Den är bättre än vad du tror. Den passar mycket bra ihop med texten, som inte är mer än en liten godmorgonsång till just dig.


Över gränsen

Ja, här snor jag en Winnerbäcktitel rakt av. Och det gör jag rätt i, för jag var så inspirerad av den låten när jag bestämde mig för att dra till Köpenhamn och isolera mig en vecka eller så. Nu har idén bleknat bort lite, känns inte som att det är lika akut.


Trött på inget, trött på allt

Har inte tänkt på det, men det här är ju en fras ur "Över gränsen". När jag tänker efter blev det lite väl stöldigt här. Men, som så ofta förr: Lasse säger vad jag känner. Precis på pricken.


Lite belåtet pokersnack

Återigen en redovisande rubrik. Den som ogillar att lyssna på skrävlande pokerhistorier lär inte råka snubbla in i den här av misstag.


?

Den här är nog den kortaste. Den ger ett lite ödsligt och kallt intryck tycker jag, speciellt i symbios (fram med ordboken nu igen, Jake) med novellens typsnitt. Flera har stört sig på novellens slut.


AmöbaBoy vs. Nelson Mandela

Den här är bra. Den visar att här kommer koncentrerat inlägg där Nelson och Amöban går upp mot varandra i en hård men rättvis duell (Rättvis? Jag lägger orden som jag vill och han sitter på andra sidan jordklotet utan chans att försvara sig?) .


Jag vill läggas in

Det här funkar. Det här känns lite Namn och Nytt. Man hajar till, "vill han läggas in?", men den är ändå inte överdrivet effektsökande. I alla fall inte språkligt.

Det här tog tid.


6 Comments:

At 2:23 PM , Blogger annen said...

Ett intressant inlägg! Mycket roligt att läsa :) Den rubriken som lockar mig mest är (såklart): "Trött på traditionell kondomanvändning?" men det var rubriken "Lars Winnerbäck är min napp" som fick mig att börja läsa din blogg.
Tycker det är svårt att komma på bra rubriker, det kanske du har märkt genom att jag skriver t.ex. vilken dag det är eller bara godmorgon som rubrik, FANTASILÖST! Men det är ju faktiskt svårt. Kul att du tar upp det så man slipper känna sig ensam angående rubrikproblemet :) Men man kan ju skita i rubriker ibland också men det känns som att man ger upp innan man ens har försökt komma på något, så hellre att det står "Måndag" än ingenting ;)

 
At 3:10 PM , Blogger blaskagg said...

"Besynnerligt beteende i bokhandeln" - Det är ju en allitteration! Höj betyget ett snäpp!

Gillar för övrigt "Utslängd. Och utslängd igen." bäst. Den är så jävla omöjlig på något vis.

 
At 4:34 PM , Anonymous Anonymous said...

Sist jag kolla var jag inte en fisk, men jag skall kanske knäppa upp byxorna och titta igen...

 
At 5:40 PM , Blogger AmöbaBoy said...

Annen: Du har rätt. Ett rubriklöst inlägg känns slarvigt och oengagerat. Hellre "Måndag" än ingenting. Men egentligen borde man lägga ner mer jobb på rubrikerna.

Blåskägg: Allitteration, visst, men jag kan inte uppmuntra sånt för mycket. Tänk om varje rubrik blev en? Folk skulle halstra mig. Jag är ordvitsig så det räcker och blir över åt Jan Rippe.

Jake: Gör det. Om den fjällar så knäpp byxorna fortare än kvickt. Och undvik damsällskap ett tag.

 
At 2:23 PM , Anonymous Anonymous said...

Den där "Jobbet var inte festligt, och festen var inte jobbig" får mig att tänka på Fall out boys låttitel "Champagne For My Real Friends Real Pain For My Sham Friends". Det är påhittigt och bra tycker jag. Jag har iofs aldrig skrivit en rubrik i hela mitt liv så vad vet jag.

 
At 3:08 AM , Blogger Sanna ... said...

Vilket jävla hästjobb du har gjort. Jg tänkte räkna mina bloggar, men orkade inte ens det. Vi borde gå en rubrik-skola.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home