Tuesday, October 31, 2006

En schemalagd slackerdag

Igår skar jag mig satans djupt i vänster pekfinger när jag skar kassler.

Jag har precis ringt ett asjobbigt samtal. Därför skakar fingrarna en aning och jag får skriva om ungefär vartannat ord. Samtalet handlade om det som jobbiga samtal sällan handlar om: julhandeln. Det gick till chefen på GAME, och innebörden var att jag inte kommer att kunna jobba för honom en enda dag i december. Jag har aldrig varit butikschef, men jag kan tänka mig att det är en av de mindre populära saker folk ringer och säger.

Det gick ganska bra. Vi blev inte osams, men han sa att de skulle bli tvungna att hitta någon ny. Han förklarade att om de hittade någon snabbt och som var duktig så var det osäkert hur det skulle se ut med extrajobb för mig efter jul. Det var ungefär precis vad jag förväntat mig. Blir det så så blir det så. Inte hela världen. Skulle jag hamna i ekonomisk kris är världen full av butiksjobb att haffa.

Jag skar så djupt att jag undrade om jag skurit av en nerv eller så, men så var det inte. Men det var nog nära.

Mitt rum har fått en ansiktslyftning. Jag sitter vid mitt nya datorbord, och det är så vackert. Jag har även hittat nya gardiner och en stor matta. Nu ska jag bara få upp lite prylar på väggarna så har jag mitt drömrum. Tv-spelshörnan blev sjukt mysig när den fick en matta. Där kommer jag nog att tillbringa en del tid.

I morse när jag vaknade gjorde jag ett schema över dagen. Ville verkligen få en del saker gjorda. Du som är uppmärksam ser kanske vad jag tyckte var viktigast.

10.00 - 10.45: Frukost.

10.45 - 11.30: Promenad.

11.30 - 12.15: Diska, dammsug, torka golv, tvätta toaletter etc.

12.15 - 15.15: Spela Metal Gear Solid 3. Ät lunch när du blir hungrig.

15.15 - 15.45: Boxning på sandsäck.

15.45 - 16.05: Dusch.

16.05 - 16-30: Städa upp mitt rum en aning. Mest kring datorbordet och så.

16.30 - 17.30: Fotbollsträning (alltså på Playstation, det regnar ju).

17.30 - 18.00: Middag.

18.00 - 22.00: Metal Gear Solid 3.

22.00 - Sängdags: Börja på Stieg Larssons nya bok "Flickan som lekte med elden" (blir förmodligen dagens höjdpunkt).

Det är så äckligt att skära sig. Det är en jävla tur att man inte får veta det tio sekunder innan, att "snart kommer du att låta den här vassa kniven skära sönder ditt kött, och det kommer att göra jävligt ont". Då skulle det bli helt outhärdligt. Saliga äro de ovetande.

Ja, Metal Gear Solid alltså. Kanske världens bästa spelserie. Idag har jag infiltrerat en militärbas i Ryssland. Det var svårt. Problemet med det spelet är att det inte räcker att storma in och skjuta de soldater som vaktar. De ringer direkt efter back-up när de får syn på en, och så blir det infernaliskt körigt innan man hinner säga flaska.

Men det är kul när man lyckas med nåt move som till exempel det jag gjorde idag:
En vakt gick fram och tillbaka och vaktade en dörr. Då la jag ut ett magasin med lättklädda damer på golvet en bit bort, och sen knackade jag i väggen så att han hörde det. Han blev misstänksam och kom gående på helspänn, och jag slank undan i skuggorna. När han fick syn på blaskan stannade han upp, sänkte AK47:an, sa "Niiice..." och satte sig och började bläddra. Då kunde jag enkelt smyga fram bakifrån, sätta en kniv mot strupen på honom och avväpna honom. Snuskiga apa, det kan du ha.

Det var inte så bra att skära sig i fingret precis innan man skulle ha spelkväll med Gustav.

I lördags var jag på maskerad. Jag var utklädd till motorsågsgalning, naturligtvis. Man skulle ju vara läskig och vad kan vara läskigare än någon med ett stort verktyg och en dysfunktionell hjärna? Köpte en brutal såg på BR Leksaker som till och med hade en rörlig klinga. Sen var det bara att bloda ner en tröja och ta en papperspåse över huvudet. Andra celebriteter på festen var Marilyn Monroe, tant Grön, tant Röd (!) och tant Gredelin, en blottare med en slapp dildo som dinglade ur kalsongerna, en två meter lång blå björn (hyrd dräkt, respekt!) och en snubbe som hade en kycklingdräkt för femåringar. Det var en overall men dåren bar den som en tröja. Hade klippt av benen tror jag. Herregud.

Fast det är å andra sidan klart bättre att skära sig med en supervass kniv än med en slö. Det har man ju hört sen barnsben. Barnsben förresten. Ett av de absolut konstigaste orden.

Festen var som den skulle, värden var nere två gånger och bultade auktoritärt på dörren, folk tafsade på varandra och sig själva och pratade strunt. Jag drack trefemmor eftersom jag skulle stå och sälja spel dagen därpå. Sov i en soffa när festen var slut.

Det känns lite som att jag har jobbat jämt den senaste tiden. Skönt att det är lite softare nu innan december drar igång. Kommer ha typ tre lediga dagar mellan den 1:a och 24:e december. Förresten tog jag på mig att jobba julafton, fyra timmar. Det brukar vara rätt mysigt, inte alls som den skräckbild folk målar upp. "Och så ska jag jobba PÅ JULAFTON".

Undrar om jag ska fortsätta med fetade ingångar?

Nu ska jag slå på sandsäcken. Det skulle jag egentligen gjort för en timme och trekvart sen, men scheman är ju bara scheman. Inget man behöver bry sig om.



5 Comments:

At 5:29 PM , Anonymous Anonymous said...

Jag har ju sagt åt dig att aldrig äta kassler. Det är jävulens påfund. Det råder totalt kassler förbud här i Älvsjö

 
At 7:45 PM , Blogger annen said...

Haha! Roligt med den lilla sidohistorien om att du skurit dig, dock inte roligt att du har skurit dig :( Maskerad låter skojigt!

 
At 9:14 PM , Blogger blaskagg said...

Jävligt snyggt med den kursiverade historien. Perfekt avstånd mellan varje snutt.

 
At 3:38 PM , Blogger Sanna ... said...

varför kan du inte jobba i december?

 
At 4:41 PM , Blogger AmöbaBoy said...

För att jag ska jobba typ varje dag i bokhandeln. Glömde kanske skriva det... =)

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home