Tuesday, October 03, 2006

Jag har fått jobb!

Oj, jag hade ju verkligen tänkt gå och lägga mig direkt när filmen var slut, men det går inte. Är alldeles för tagen och berörd. Jag har just sett en film som jag redan sett, men som jag inte mindes hur stark den var. "Fyra nyanser av brunt" stod det på omslaget. Jag får bara inte ihop att det är Killinggänget som gjort den. Hallå, Killinggänget? Det varumärket brukar för mig stå för kvalitativt underhållande trams. Att ge sig på att göra en över tre timmar lång episk betraktelse över skuld, föräldraskap och relationer och ro iland det som de har gjort, det är fan världsklass. Varken mer eller mindre. Framför allt inte mindre.

Igår provjobbade jag på Game. Jobbade med Johan och Elvira, ett radarpar som är ett par även privat. Extremt snälla och sköna människor. När de visar något, typ hur man registrerar en ny medlem i Gameklubben, säger de "men det här kommer jag ju visa dig hundra gånger till, så du behöver inte känna att du ska kunna det på en gång". De lär ut grejerna i lagom takt och jag trivs som fisken i akvariet. Trivs den förresten? Jag ändrar till fisken i havet, på äkta Idde Schultz-maner. Tänk att jag hatade henne så mycket när den låten var "i ropet" men älskar henne så mycket när hon står med sin gitarr bakom Lasse! Intressant hur sammanhanget påverkar där.

Igår kväll var det pokerkväll. Vi var i min pappas hus, han var på Mallorca nämligen och vi behövde space eftersom vi skulle bli uppåt nio pers. Nu dök bara sex upp, så vi hade lika gärna kunnat vara hos Sanna, men det var grymt skönt med ett större bord. Peter hade dessutom med sig ett riktigt pokerbord, alltså ett sånt man lägger på ett vanligt bord. Oj vad korten och markerna gled fint på filtunderlaget. Ljuvligt! Spelet gick sådär. Trots två bananer, ett äpple, en del sötlakrits och en Red Bull gjorde jag en del riktigt kassa spel. Jag tror att det kan ha berott på att jag inte är någon vidare pokerspelare. The jury is still out.

Jag lyckades knipa en andraplats i turnering nummer två i alla fall, efter en stenhård final mot Peter. Gick alltså plus minus noll totalt. Skönt att få den i alla fall. Därefter var det dags att dra sig hemåt, men då klockan passerat midnatt med råge fick det bli nattbuss. Somnade flera gånger på den, men lyckades gå av vid rätt hållplats. Klockan var då över två. Var helt löjligt trött.

Vaknar av att telefonen ger ifrån sig konstiga ljud. Så där låter väl inte min väckarklocka? Det visar sig vara ett sms från Jakob. "E så trött! Sitter i skolan och klipper med ögonen." Sms:et inkom klockan 09.07. Jag hade planerat att gå upp 07.45, duscha och käka frukost, och åka med tåget som gick 08.55. Då skulle jag komma lagom till öppningen av butiken, typ 09.50. Jag måste alltså ha stängt av väckarklockan i sömnen. Situationen var prekär, kände jag. Man bör inte försova sig andra dagen på ett nytt jobb, framför allt inte när man fortfarande provjobbar. Jag lyckades hinna med 09.25-tåget i alla fall, och sen framåt tio fick jag tag i Johan på telefon. Förklarade situationen och sa att jag skulle bli en kvart sen. Det var lugnt, sa han. Väldigt skönt.

Det var grymt kul på jobbet idag med, och mitt i ett samtal om något flikade Elvira plötsligt in att jag ju hade fått jobbet och var anställd nu och så. Jag blev skitglad. Så nu har vi skrivit upp en massa fler dagar jag ska jobba. Nästa fredag ska jag stänga butiken själv. Det ska nog gå bra.

Nu har filmen runnit av mig lite, nu ska jag nog kunna sova. Sabla bra är den.



2 Comments:

At 1:39 AM , Blogger annen said...

"Tänk att jag hatade henne så mycket när den låten var "i ropet" men älskar henne så mycket när hon står med sin gitarr bakom Lasse! Intressant hur sammanhanget påverkar där." Känner igen det där fast jag hatade henne inte så mycket, vi hade faktiskt skivan :P Men jag uppskattar henne mer nu!

Kul att du trivs på nya jobbet :)

 
At 4:53 PM , Blogger blaskagg said...

Den där Elvira verkar vara hyvens. Grymt att bli anställd redan efter en dag!

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home