Sunday, August 16, 2009

Urladdning

Jag ligger som en uppspolad blåval på min säng. Laptopen i knät. Ganska färdig.

Det blev drag igår. Vi värmde upp med lite swing/jazz för att ha något att öka från, det brukar vara bra. Smackar man på med I'm so excited direkt från start får man lite svårt att toppa det sen. Så jag satt där längst bak i min hatt och viftade lite med visparna (det är så sjukt tacksamt att spela trummor med jazzvispar, det går inte att spela fel) (tyvärr går det inte att göra särskilt snygga grejer heller) och spelade Aretha Franklin, Ella Fitzgerald och Frank Sinatra. Men den enda tanken i mitt huvud var "Snart, snart, snart ska ni få dansa som om golvet var av glödande kål". Ja, jag tänkte faktiskt felstavat. Det får man, det är ingen som ser. Fatta förresten hur konstigt det skulle se ut om dansgolvet faktiskt bestod av glödgade vitkålshuvuden. En svensexa som gått för långt, eller nåt.

Och till slut fick jag lägga bort visparna och greppa mina sprillans nya Hellstone-stockar, 5B i tjocklek, perfekt balans och härligt lätta. Jag hade lånat en virvel av en kompis, en Yamaha Master som låter så krispigt att man blir helt knäsvag. Vi tryckte iväg låtar som Sir Duke (Stevie Wonder i högform, fruktansvärt kul och svår att spela), Love you I do (från filmen Dreamgirls som jag inte sett, låten är grym och har en fantasifull trummis, fina små spökslag på virveln hemsöker verserna så att det spritter i kroppen), I feel good (vi körde första två verserna i hiphop-tappning, på mitt initiativ. Folk dansade verkligen förvirrat. Sen tog vi upp den till det svängiga inferno den faktiskt är, och man kunde verkligen känna glädjen fysiskt i rummet), Dancing Queen (med en grupp som heter ABBA, de finns inte längre men var faktiskt riktigt bra), Great Balls of Fire (fetaste markeringarna ever!) och ett smaskigt disco-medley bestående av Celebration/Fame/I'm so excited. Alla spelade grymt, vi hade skön kommunikation på scen och jag upptäckte att det faktiskt är riktigt kul att spela trummor i hatt.

Nästa anhalt är spelning med syrran, nu på onsdag på Bara Vi.



0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home