Wednesday, July 18, 2007

SIBA vs Susanna Kallur

Slå upp dagens DN, A-delen, uppslaget 6-7. Gör det nu, innan du läser vidare.

Vänstersidan pryds som synes av en maffig debattartikel där 15 idrottsstjärnor, bland andra Susanna Kallur, kräver mer idrott i skolan för att få bukt med barns stillasittande. ”Tevetittande, tevespelande och lek med datorer är så utbrett att idrott som spontan lek närmast upphört”, säger de. Uppslagets högersida har köpts av SIBA. De annonserar om ett Xbox 360-paket. Annonsens rubrik lyder ”Slipp solbränna, spela TV-spel!”. Jag citerar ur texten: ”I denna ’värld’ kan vi garantera att du slipper den rosaröda solbrännan som gör det svårt att sova och kletiga ’afterburn’ krämer. Men vi vill varna dig, du blir snabbt beroende av spelandet och då kanske aldrig solens strålar når dig under sommaren…”

Först garvade jag. Sen undrade jag om de medvetet placerat annonsen där, som en provokation. Jag ringde upp SIBA:s pressansvarige.




”Välkommen till SIBA, Claudia Nilsson. Vad kan jag hjälpa till med?”

”Hej, AmöbaBoy heter jag och jag är frilansjournalist. Jag undrar lite om en annons som ni har i Dagens Nyheter idag. Vem ska jag prata med?”

”Du kan prata med mig.”

”Vad bra. Har du sett hur det ser ut i tidningen idag?”

”Nej, jag har inte tidningen här, men jag har annonsen.”

”Vad synd, för det jag tänkte fråga om är annonsens placering. Jag vet inte om du känner till det, men på samma uppslag har 15 idrottsstjärnor skrivit en stor debattartikel om att barn spelar för mycket tv-spel och borde vara ute och röra på sig mer.”

”Ja… jaha… jo, jag känner till artikeln.”

”Var det medvetet ni placerade er annons på samma uppslag som den? För att få en lite kaxig effekt? Ni skriver ändå saker som att ni varnar för att man snabbt blir beroende av spelet och kanske inte kommer komma ut något alls i sommar.”

(Här tappar jag mobilen i golvet med ett brak. Är inte van vid hands-free, men övar.)

”Vad hände?”

”Förlåt, jag tappade telefonen i golvet. Så kan det gå. Vad sa du?

”Nej, självklart inte, det var det inte. Visst är det en lite kaxig annons, vi vill ju sticka ut hakan lite, men nu blev det väl lite väl kaxigt kanske...”

”Hur då?”

”Ja, det kan ju få lite motsatt effekt.”

”Hur då?”

”Alltså, självklart håller vi med idrottsstjärnorna. Det är ju inte bra att man sitter inne och spelar för mycket tv-spel. Vi håller med dem.”

Det låter bra. Jag ville bara kolla. Nästa debattartikel som kräver fler idrottstimmar på schemat förväntar jag mig bär SIBA:s signatur.



5 Comments:

At 9:07 AM , Blogger blaskagg said...

Jag såg själv både debattartikeln och annonsen men kopplade aldrig. Härligt med amöbaögon.

"Först garvade jag. Sen undrade jag om de medvetet placerat annonsen där, som en provokation. Jag ringde upp SIBA:s pressansvarige."

Jag tappade bokstavligen hakan här. Sådant här är det bästa som finns. Fan så roligt.

 
At 12:11 PM , Blogger Sanna ... said...

Grymt ambitiöst!
Nästa vecka ska jag bli som du.

 
At 12:34 PM , Blogger Sanna ... said...

VAr har du tagit vägen förresten?
Poker snart?

 
At 6:51 PM , Blogger annen said...

Haha! :D Ambitiöst att ringa upp SIBA och allt!

 
At 12:13 AM , Blogger Ida said...

"(Här tappar jag mobilen i golvet med ett brak. Är inte van vid hands-free, men övar.)
”Vad hände?”
”Förlåt, jag tappade telefonen i golvet. Så kan det gå. Vad sa du?"

Haha, du är för SKÖN, Amöba! Tack för senast.
/Tjejen som drar sitt idrotts-strå till stacken genom att cykla 1,6 mil om dagen

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home